:::: MENU ::::

5S uygulamalarında çıkan sorunlar ve çözümleri

Product by:
Ahmet AKSOY

Reviewed by:
Rating:
5
On Ağu 16, 2016
Last modified:Ağu 16, 2016

Summary:

Yalın üretim sisteminin temel uygulamalarından olan 5S'in eğitim süresi oldukça kısadır. Zaten uygulamaya geçen firmalarda eğitim aşaması çabucak aşılmaktadır. Yaygınlaştırma eğitimleri dahi kısa sürede tamamlanabilmektedir. Gerçek hayat ile ilgili uygulamalara geçişte ise hemen hemen tüm uygulayıcılarda asıl sorunlar ortaya çıkmaktadır. Bu sorunların aşılması güçlükler içermektedir. Çıkan sorunların en temel etkisi uygulamaların gecikmesi, maliyetlerin yükselmesi ve elde edilen faydanın azalması yönünde olmaktadır. Bazı uygulayıcılarda 5S tamamen devre dışı dahi olabilmektedir.

5s hedefiYalın üretim sisteminin temel uygulamalarından olan 5S’in eğitim süresi oldukça kısadır. Zaten uygulamaya geçen firmalarda eğitim aşaması çabucak aşılmaktadır. Yaygınlaştırma eğitimleri dahi kısa sürede tamamlanabilmektedir. Gerçek hayat ile ilgili uygulamalara geçişte ise hemen hemen tüm uygulayıcılarda asıl sorunlar ortaya çıkmaktadır. Bu sorunların aşılması güçlükler içermektedir. Çıkan sorunların en temel etkisi uygulamaların gecikmesi, maliyetlerin yükselmesi ve elde edilen faydanın azalması yönünde olmaktadır. Bazı uygulayıcılarda 5S tamamen devre dışı dahi olabilmektedir.

Bu günkü konumuzu karşılaşacağınız temel sorunlar ve çözümleri oluşturacaktır. Burada anlatacağımız sorunlar ve çözümler firmadan firmaya değişiklik gösterse de en sık rastlananlar olacaktır.

  1. : Bir sorun gibi görünmemekle beraber sürekli iyileştirme felsefesinin anlaşılmamış olması nedeni ile ortaya çıkmaktadır. Sorunun iki yönü vardır. Çalışanların ortaya çıkardığı ve yönetimin ortaya çıkardığı sorunlar olarak özetlenebilir.
    Sürekli iyileştirme felsefesini kavrayamayan çalışanlar genel olarak kökten çözüm beklediğinden mükemmeli aramak yerine mükemmeli bulmadan hiçbir şey yapmamak üzerine kurulu bir politika üreterek her şeyin çözümünü yeni makine, yeni teknoloji vb. alanlarda aramaktadırlar.
    Yönetim ise yine mükemmeli isteme yönünde tepki göstererek, bir önceki iyileştirmenin neden yetersiz (!) yapıldığını sorgulamaya başlamakta ve giderek çalışanları yenilik yapmama yönüne itmektedir.
    Her iki tarafta temel olarak sürekli iyileştirme felsefesini kavrayamamıştır. Onlar iyileştirmenin bir noktada biteceğini ve artık bundan daha iyisinin yapılamayacağını düşündüklerinden var olanın en iyisini istemektedirler. Aslın mükemmel nokta iyileşmenin sürekli hale getirildiği noktadır.
    Sorunun çözümü sürekli iyileştirme felsefesinin çalışanlara benimsetilmesi ve mükemmeli bulmadan yapılan iyileştirmelerin tanınmasıdır.
  2. ‘…mış gibi yapma’ sorunu: Birçok kez rastladığım temel sorunlardan biri de varmış gibi, uygulanıyormuş gibi vb. yaparak olayı geçiştirme sorunudur. Özellikle yeni başlayan firmalarda 5S mış gibi yaparak geçiştirilmeye çalışılmaktadır. Yani çalışanlar yine dağınık, israf büyük boyutlarda, iyileşme yok denecek kadar az ancak işletmeyi sorguladığınızda denetimler sonucu işletmenin yüksek puanlar aldığı görülmektedir. Eğer 5S uygulaması yapıyorsanız çevrenize bir bakmanızı öneririm, işletmeniz mış gibi yapıyorsa hemen fark edebilirsiniz.
    Bu sorunun temel nedeni yönetimin konuya gereken ilgiyi ve önemi göstermemesidir. Böylece çalışanlar zaman içinde kendi denetimlerini yapar ve puanlar hale geldiklerinden zaten yeterli iyileştirmeyi de yapmış olduklarından (!) daha fazlasına gerek yoktur, dolayısı ile 95% puan vererek kendilerini başarılı ilan ederler.
    Yönetim olarak her yıl sisteminizi gözden geçirmeli ve 5S hedeflerini yeniden belirlemeli ve gerçek denetim ve raporlama sistemi kurmalısınız.
  3. Yığılmış sorunlara çözüm bulmama sorunu: Yine birçok uygulayıcının karşılaştığı ve genellikle pes ettiği durumlardan birisi de yığılmış sorunların çözümüdür. Bu yığılan sorunlar çoğu zaman öyle büyük boyutlara ulaşmıştır ki artık kimse bu sorunlara el atmamaktadır. Bunun en büyük nedeni işin kendisine kalacağı düşüncesi ve zaten iş yükünün çok olmasıdır.
    Yığılmış sorunların çözümünün başlama noktası yeni sorunların yaratılmasının önlenmesidir. Büyük ihtimalle çalışanlardan bazıları bu sorunların farkında değil ve sürekli aynılarından yapmaya devam etmektedir. Örneğin elektrik kablolarının dağınık şekilde çekmeye devam etmektedir.
    Yığılmış sorunların üretilmesini durdurduktan sonra ikinci yapılması gereken mevcut olanları iyileştirecek bir iş planı yaparak herkesin görev almasını sağlamaktır. Sonrası zaten çorap söküğü gibi gelir.
  4. Katılımın olmaması sorunu: Temel sorunların biriside 5S çalışmalarında görev alma isteğinin olmamasıdır. Çalışanlar genellikle kendi alanlarının dışına çıkmak istemez ve görev almazlar. Buna gerekçe olarak en çok iş yoğunluğu gösterilmektedir. İşler öyle yoğundur ki 5S için ayırılacak bir dakikaları bile yoktur. Bu nedenle geçen hafta yapılan aksiyon planı için hiçbir şey yapılmamış ve bu haftaya ertelenmiştir, muhtemelen bu hafta da bir şey yapılmayacak zaten bir müddet sonra gereksiz olduğu anlaşılacak ve istenmekten vazgeçilecektir. (Bu anlattığım bir senaryo değil birebir yaşamış bir olaydır.)
    Katılımın olmamasının en temel nedeni yine yönetsel hataların yapılmasıdır. Performans değerlendirme ile ilgili uygulamaların 5S ile ilintili olmaması ve kişilerin bu işleri yan iş olarak görmelerine neden olacak kararlar veya yönetimin kaynak ayırmadan hallederim düşüncesi buna neden olmaktadır.
    Çözüm ise esasen sisteminin kurulması, takımlar halinde çalışma ve tüm çalışanların katılımı için yönetim takımının örnek davranışlar sergilemesi ile ortaya çıkmaktadır.

Kaynak: http://www.leanacademy.com.tr/5s/338-5s-uygulamalarinda-cikan-sorunlar-ve-cozumleri.html

Benzer Yazılar

Paylasmak istersen Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInShare on TumblrBuffer this pageShare on RedditEmail this to someone

Evet, Konu hakkındaki düşüncelerini alalım ?

  • 13 + 7 = ? (İşleminin Sonucu)