:::: MENU ::::

Arena basit simülasyon Örnek soru 4

Arena_Simulation_Rockwell_Automation

Soru – 4

  • Tek servis birimi olan bir hizmet sistemine müşteri gelişleri aşağıda verilen tablodaki gibi olmaktadır:

 

Zaman dilimi Müşteri sayısı
09.00-10:00 8
10.00-11:00 11
11.00-12:00 15
12.00-13:00 19
13.00-14:00 17
14.00-15:00 16
15.00-16:00 15
16.00-17:00 14

 

  • Servis birimindeki servis süresi EXPO(4,25)’tir. Tüm süreler dakika cinsindendir.
  • Servis birimine her gelen müşteri kuyruğa hiç girmeden sistemden çıkıp çıkmayacağına karar verecek. O andaki kuyruk durumuna bakacak ve bekleme toleransına (balk tolerance time) göre karar verecek. Eğer kuyruktaki sayı bekleme toleransından büyükse sistemden ayrılacak. Müşterinin tolerans değeri TRIA(3,6,15) dağılımı ile üretilmektedir.

  • Sistemden çıkmadan önce bir süre beklemeye istekli olan müşteriler için de bir bekleme toleransı mevcuttur. Bu değer (renege tolerance time) ERLA(15,2) dağılımı ile üretilmektedir. Sistemden çıkmayıp kuyruğa girmeye karar veren müşteri kuyrukta bekleme toleransından önce hizmet alıp alamayacağını kontrol edecek. Hizmet alamayacağına karar verdiğinde sistemden çıkacak. Hizmet alacağına karar verdiğinde ne zaman alabileceğini hesaplayacak ve kuyruğa girecek.
  • Bir müşteri kuyruğa girmiş ve bekleme tolerans değerine (renege tolerance time) ulaşmışsa bu müşteri bulunup kuyruktan çıkarılmalı.
  • (Dikkat edilirse yukarıda anlatılan akışta, kuyruktaki müşteri sayısı doğru olarak belirlenemez. Çünkü sistemden çıkmadan önce beklemeye istekli olarak kuyruğa girmiş ve henüz sistemden çıkmamış müşteriler (reneged müşteri) ile ilgili bir kayıt bulunmamaktadır. )
  • Bir süre beklemeye istekli olarak kuyruğa giren müşterilerin (reneged müşteri) sistemden ne zaman çıkacaklarına dair aldıkları kararın sadece bekleme toleranslarına (reneged tolerance time) bağlı olarak değil aynı zamanda kuyruktaki pozisyonuna bağlı olarak da değiştiğini varsayalım. Bunun için bekleme süresi aşılmış olsa bile müşterinin kalmaya devam edebileceği bir konum tanımlansın. Bu konum değeri POIS(0.75) dağılımı ile üretilmektedir. (Örneğin konumun 3 olduğu ve müşterinin bekleme süresi aşıldığı durumda müşterinin pozisyonu sonraki hizmet alacak ilk 3 müşteri arasındaysa müşteri kalmaya devam etmeye karar verecek.)
  • Müşterinin kuyruğa girdikten sonra bekleme süresinin aşılıp aşılmadığı kontrol edilemez. Bu sebeple her bir müşteri kopyalanarak bekleme süresi (renege time) kadar tutulur. Orjinal müşteri kuyruğa gider. Bekleme süresi kadar tutulan kopya müşteri de orjinal müşterinin pozisyonunu kontrol etmek için kullanılır. Orjinal müşteri servis almış ve artık kuyrukta değilse kopya müşteri yok edilir. Orijinal müşteri hala kuyrukta ise sistemden çıkıp çıkmayacağı kontrol edilir. Eğer bu müşterinin pozisyonu kalma konumu içindeyse kopya müşteri yok edilir. Kalma konumu içinde değilse hem orijinal hem de kopya müşteri yok edilir.
  • Bir gün 8 saattir. Birbirini takip eden 5 gün için çalıştırınız. Her bir gün için model güncellenecektir.
  • Hizmet alan müşteri sayısını, hiç kuyruğa girmeden sistemden çıkan müşteri sayısını, beklemeye istekli olarak kuyruğa girmiş ancak hizmet almadan çıkmış müşteri sayısını bulunuz.
  • Hizmet biriminde kuyrukta geçen zamanı ve kuyruk uzunluğunu bulunuz.
  • Hizmet birimindeki kaynak kullanım oranını bulunuz.
  • Sistemde geçirilen süreyi bulunuz.

Model yapım videosu yok model linki ;

model soru 4

Benzer Yazılar

Paylasmak istersen Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInShare on TumblrBuffer this pageShare on RedditEmail this to someone

Evet, Konu hakkındaki düşüncelerini alalım ?

  • 14 + 8 = ? (İşleminin Sonucu)